niedziela, 17 października 2010

Ból zęba - dlaczego boli. Co robić kiedy boli?

Ból zęba
Wielu z nas uważa, że ból zęba może wynikać tylko z próchnicy lub jego uszkodzenia. Jednak to nie do końca prawda. Dowiedziałem się ostatnio, że ból zęba może oznaczać nawet zawał serca. Ponadto może oznaczać choroby zatok, uszu, a nawet stany zapalne kości żuchwy.

Jak rozpoznać z czego wynika ból zęba?

Jeżeli nie jesteśmy lekarzami (specjalistami) to nie łudźmy się, że możemy rozpoznać co jest bólem zęba, a co np. zawałem - choć w ostateczności jedno z dwóch może się skończyć nie ciekawie :(.
Najlepszą metodą określenia co jest szkodliwe (przy uporczywych bólach) to udać się o specjalisty - stomatologa lub przy dużym bólu nawet na pogotowie. Czasami wydawało by się błahostka może spowodować utratę życia lub trwały uszczerbek na zdrowiu.
Ja po zapoznaniu się  z kilkoma artykułami na temat bólu zębów zdecydowanie udam się do specjalisty jeśli zacznie mnie boleć :).

 

Zęby - trochę teorii

Tak naprawdę zęby nie mogą boleć - nie są aż tak dobrze unerwione. Ból zęba zaczyna się, kiedy dostajemy stanu zapalnego wynikającego np. z namnożenia się bakterii. Stan zapalny jednej tkanki może doprowadzić do zapalenia kości, a to może skończyć się w skrajnych przypadkach na zapaleniem okostnej i w nieleczonej postaci doprowadzić do zgonu. Zakładam, że nikt nie chciałby umrzeć z powodu zęba (trochę dziwna śmierć).
Sposobem na uniknięcie problemów jest oczywiście profilaktyka zarówno jamy ustnej jak i ogólne dbanie o zdrowie.
Bolący ząb

Ból zęba - co robić kiedy boli?

Domowe sposoby:
  • leka na ból zęba (głowy). Działają przeciwzapalnie, rozszerzają naczynia krwionośne (działają przeciwzawałowo), rozkurczowo. 
  • okłady z lodu - tu trzeba uważać w niektórych przypadkach może zadziałać
  • płukanie wodą ust
Oczywiście przedstawione sposoby działają doraźnie - najlepiej udać się do lekarza. Ból zęba to nie żarty - nie bagatelizujcie go.

4 komentarze:

  1. WITAM WSZYSTKICH,
    MAM PROBLEM NIGDY NIE WIEDZIALAM CO TO BOL ZEBA DO CZASU JAK POSZLAM NA KONTROLE .DENTYSTA STWIERDZIL ZE MAM MALA DZIURKE I TRZEBA BOROWAC.ZGODZILAM SIE ...I SIE ZACZELO JAK JEM CZY PIJE TO BOLI WIEC DO NIEGO WROCILAM WYJAL STARA I ZALOZYL NOWA A BOL JEST CALY CZAS ...CO ZROBIC

    OdpowiedzUsuń
  2. Witam ... Z dwie godzinki temu wróciłam od dentystki po borowaniu, ale zwykłym, gdyż nie było potrzeby na leczenie kanałowe ;O) teraz gdy znieczulenie schodzi, to mnie baaaardzo boli? czy to normalne? czy ząbek po zwykłym wypełnieniu ma prawo tak bolec?

    OdpowiedzUsuń
  3. Zęby bolą bo po prostu są w nich jakieś ubytki. Zresztą nie ważne dlaczego boli tylko jak jest taka sytuacja to trzeba jak najszybciej zgłosić się do dentysty. Wiele pochlebnych opinii słyszałam o tym gabinecie www.dentystagdynia.pl . Oferują leczenie w bardzo dobrych cenach i korzystają z nowoczesnych technologii.

    OdpowiedzUsuń